
Toots Thielemans
Toots Thielemans is een compleet nieuw station dat momenteel in aanbouw is om de wijk Stalingrad-Lemonnier aan te sluiten op Metro 3. Het station, vernoemd naar de Brusselse jazzlegende, zal via een doorgang verbonden worden met het station Lemonnier, dat volledig zal worden gerenoveerd en in dienst blijft voor de tram. Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van Toots kan je momenteel naar een expo op de werf en zijn er ook concerten in de buurt.








Het station komt onder de Stalingradlaan, tussen het kruispunt met de Kleine Ring en het Zuidpaleis. Dankzij het station zal de Stalingradwijk met haar vele handelszaken, scholen en andere bestemmingen beter bediend worden. Het station zal een aanvulling zijn op het station Lemonnier, dat een grondige renovatie krijgt en in dienst blijft voor trams 51 en 82. Vijf toegangen ontsluiten het station vanaf de Zuidlaan, de Lemonnierlaan en de Stalingradlaan.
Albert
Met de komst van Metro 3 wordt het bestaande premetrostation Albert grondig verbouwd en gerenoveerd. Met een eindhalte van de metro, een station voor de tram, een handvol buslijnen bovengronds en een fietsparking, wordt het station een belangrijke mobiliteitshub voor het zuiden van Brussel.
Horta
Het bestaande station Horta wordt aangepast met het oog op de komst van Metro 3. Daarvoor zijn enkele aanpassingswerken nodig. Het gaat voornamelijk om het verhogen van de perrons, de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Sint-Gillisvoorplein
Het bestaande station Sint-Gillisvoorplein wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele aanpassingswerken zoals het verhogen van de perrons, de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Hallepoort
Het premetrostation Hallepoort, momenteel bediend door de tramlijnen 3, 4 en 51, wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Daarvoor moeten enkele werken gebeuren om de perrons te verhogen en de installatie van een nieuwe signalisatie en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro mogelijk te maken.
Zuidstation
De ondergrondse tramperrons van het Zuidstation, momenteel bediend door de lijnen 3, 4 en 51, worden aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele werken zoals het verhogen van de perrons. Ook in de tunnel zijn ingrepen nodig, zoals de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Toots Thielemans
Toots Thielemans is een compleet nieuw station dat momenteel in aanbouw is om de wijk Stalingrad-Lemonnier aan te sluiten op Metro 3. Het station, vernoemd naar de Brusselse jazzlegende, zal via een doorgang verbonden worden met het station Lemonnier, dat volledig zal worden gerenoveerd en in dienst blijft voor de tram. Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van Toots kan je momenteel naar een expo op de werf en zijn er ook concerten in de buurt.
Anneessens
Het bestaande premetrostation Anneessens wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele aanpassingswerken zoals het verhogen van de perrons, de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Beurs
De toegangen en de tussenverdieping van station Beurs ondergingen recent al een grondige renovatie. Op het niveau van de perrons zal het station nog worden aangepast voor de komst van Metro 3. Zo moeten de perrons worden verhoogd en de lift aangepast.
De Brouckère
Het premetrodeel van station De Brouckère, momenteel bediend door tramlijnen 3 en 4, wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele aanpassingswerken zoals het verhogen van de perrons. Ook in de tunnel zijn ingrepen nodig, zoals de installatie van een nieuwe signalisatie en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Rogier
In het station Rogier zullen de perrons die momenteel worden bediend door de tramlijnen 3 en 4 worden verhoogd voor de komst van Metro 3. De eindhalte van tramlijnen 25 en 55 blijft in dienst als tramterminus.
Noordstation
Twee van de vier bestaande tramperrons in het Noordstation worden aangepast voor de komst van Metro 3. In tegenstelling tot de andere premetrostations, worden de perrons hier niet verhoogd, maar worden de metrosporen lager gelegd. Aan Brussel-Noord bouwen we ook een nieuw cruciaal stukje metrotunnel dwars onder de treinsporen.
Liedts
Het station Liedts wordt de kern van een belangrijk mobiliteitsknooppunt. De komst van de metro moet het Liedtsplein, waar heel wat verkeersaders samenkomen, omvormen tot een ontmoetingsplaats en zo opnieuw een écht gemeenteplein worden.
Het metrostation past perfect in een dynamische en levendige wijk. Het profiteert van een strategische ligging door de nabijheid van de winkelzone rond de Brabantstraat.
Colignon
Colignon is het tweede station vanaf het Noordstation. Het station zal het gemeentehuis van Schaarbeek bedienen in een historische wijk met grote architecturale waarde.
Verboekhoven
Het station Verboekhoven wordt een ontmoetingspunt tussen drie wijken met zeer verschillende architecturale aspecten: een residentiële zone, de stedelijke as die dateert uit de 19e eeuw (Lambermontlaan) en een zone met werkplaatsen en magazijnen. Geïntegreerd in een zeer dichtbevolkte wijk vormt het station daarmee in de toekomst een cruciaal mobiliteitsknooppunt.
Riga
Het toekomstige station op de François Rigasquare zal de buurtbewoners een snelle, betrouwbare en frequente toegang bieden tot het metronetwerk.
Naast het verbeteren van het mobiliteitsaanbod voor de bewoners van de wijk, zal het nieuwe metrostation ook de functie vervullen van aangename en ontspannende wandelzone.
Linde
Het station Linde bevindt zich in het historische centrum van de gemeente Evere, tussen 2 woonzones, de ene bestaande uit flatgebouwen en de andere uit woningen. Het station wil een aangename ontmoetingsplaats zijn in het hart van een residentiële zone die gekenmerkt wordt door stedelijke landbouw.
Vrede
Het station Vrede is het laatste station van Metro 3 voor de terminus Bordet. Het station komt in een stedelijke wijk met de allures en de uitstraling van een dorp. De komst van de metro zal de commerciële en culturele activiteit van de wijk versterken. Doelstelling: van deze plaats een knooppunt maken tussen de twee pleinen en het lokale en commerciële leven van deze wijk nieuw leven inblazen.
Bordet
Het station Bordet wordt het noordelijke eindstation van Metro 3 en zal fungeren als een belangrijke toegangspoort tot de stad en als belangrijk mobiliteitsknooppunt. Dit station zal worden ingeplant rond een plein en zal veel verschillende transportwijzen verbinden. Zo zal er de aansluiting zijn het busnetwerk van de MIVB en De Lijn, de tram van de Leopold III-laan, het regionaal fietsnet en het NMBS-net via de halte Bordet.
Stelplaats Haren
Een nieuwe metrostelplaats komt aan het noordelijke uiteinde van de metrolijn 3. Hij vormt het vertrekpunt voor de aanleg van de tunnel en het rollend materieel in exploitatie.
Voor de uitbouw van metrolijn 3, worden de huidige premetrostations tussen het Noordstation en station Albert omgevormd tot metrostations. Er is echter een uitzondering: het station Lemonnier. Dit station dateert van de jaren 1950 en is niet voorzien om de metro te ontvangen. Bovendien beantwoordt het niet meer aan de hedendaagse eisen inzake toegankelijkheid en reizigerscomfort. Daarom is beslist, om een nieuw metrostation te bouwen in de buurt, genaamd Toots Thielemans. Het station Lemonnier blijft wel in gebruik voor tramlijnen 51 en 82. Het krijgt een stevige opknapbeurt en wordt via een gang verbonden met het nieuwe metrostation voor een vlotte overstap tussen tram en metro.
Het metrostation Toots Thielemans komt onder de Stalingradlaan op niveau -3, diep genoeg onder het Zuidpaleis en de bestaande structuren onder de Kleine Ring, meer bepaald de tramtunnel en de vele riolen die in dit lagere gedeelte van de stad samenkomen en in de nabijgelegen Zenne uitmonden.
De toegankelijkheid en veiligheid zullen aan dezelfde normen voldoen als de rest van het metronet, met dus een forse verbetering t.a.v. de huidige toestand in Lemonnier, dat momenteel niet toegankelijk is voor PBM's (geen lift en sterk hellende perrons) en waar de veiligheid aan verschillende oversteekplaatsen over de sporen te wensen overlaat.
De stedenbouwkundige kwaliteit en het architecturale en artistieke erfgoed in deze wijk vraagt om een naadloze inpassing van het project in het stadsweefsel. De impact van het project aan de oppervlakte (toegang) moet daarom zo klein mogelijk worden gehouden, waarbij de bestaande gebouwen integraal bewaard moeten blijven.
Buurtbewonersbericht over de verplaatsing van de rijweg in de Stalingradlaan in maart 2022.
Verslag van de bijeenkomst van het panel Toots Thielemans op 22 februari 2022.
Presentatie gegeven tijdens het panel Toots Thielemans van 22 februari 2022.
Overeenkomst Toots Thielemans, beter bekend als het 'Pact', met een pakket begeleidende maatregelen in het kader van de bouw van het nieuwe metrostation Toots Thielemans. (gemeente Sint-Gillis)
Overeenkomst Toots Thielemans, beter bekend als het 'Pact', met een pakket begeleidende maatregelen in het kader van de bouw van het nieuwe metrostation Toots Thielemans. (Brussel-Stad)
Informatie over de activiteiten op de werf in de week van 29 maart 2021.
Aankondiging van de belangrijkste activiteiten op de werf in de week van 12 april 2021. Voor meer in...
Informatie over de verplaatsing van het voetpad ter hoogte van de huisnummers 71-73 in de Stalingrad...
Vanaf eind april schuift de bouw van de diepwanden in de Stalingradlaan op naar de zone tussen de Fo...