
Toots Thielemans
Toots Thielemans is het enige nieuwe station dat gebouwd wordt in de eerste fase van Metro 3. Het is vernoemd naar de Brusselse jazzlegende en zal de bereikbaarheid van de Stalingradwijk verbeteren. Het wordt verbonden met het bestaande station Lemonnier, dat op zijn beurt volledig wordt vernieuwd en in dienst blijft voor de tram.








Het station komt onder de Stalingradlaan, tussen het kruispunt met de Kleine Ring en het Zuidpaleis. Dankzij het station zal de Stalingradwijk met haar vele handelszaken, scholen en andere bestemmingen beter bediend worden. Het nieuwe station is complementair met station Lemonnier, dat op zijn beurt een grondige renovatie krijgt en in dienst blijft voor trams 51 en 82. Overstappen tussen tram en metro kan via een verbindingsgang. In totaal komen er vijf toegangen tot het station, vanaf de Zuidlaan, de Lemonnierlaan en de Stalingradlaan. Dankzij liften zullen zowel de perrons voor de metro als voor de tram toegankelijk zijn voor mensen met een beperkte mobiliteit.
Albert
Met de komst van Metro 3 wordt het bestaande premetrostation Albert grondig verbouwd en gerenoveerd. Met een eindhalte van de metro, een station voor de tram, een handvol buslijnen bovengronds en een fietsparking, wordt het station een belangrijke mobiliteitshub voor het zuiden van Brussel.
Horta
Het bestaande station Horta wordt aangepast met het oog op de komst van Metro 3. Daarvoor zijn enkele aanpassingswerken nodig. Het gaat voornamelijk om het verhogen van de perrons, de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Sint-Gillisvoorplein
Het bestaande station Sint-Gillisvoorplein wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele aanpassingswerken zoals het verhogen van de perrons, de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Hallepoort
Het premetrostation Hallepoort, momenteel bediend door de tramlijnen 3, 4 en 51, wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Daarvoor moeten enkele werken gebeuren om de perrons te verhogen en de installatie van een nieuwe signalisatie en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro mogelijk te maken.
Zuidstation
De ondergrondse tramperrons van het Zuidstation, momenteel bediend door de lijnen 3, 4 en 51, worden aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele werken zoals het verhogen van de perrons. Ook in de tunnel zijn ingrepen nodig, zoals de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Toots Thielemans
Toots Thielemans is het enige nieuwe station dat gebouwd wordt in de eerste fase van Metro 3. Het is vernoemd naar de Brusselse jazzlegende en zal de bereikbaarheid van de Stalingradwijk verbeteren. Het wordt verbonden met het bestaande station Lemonnier, dat op zijn beurt volledig wordt vernieuwd en in dienst blijft voor de tram.
Anneessens
Het bestaande premetrostation Anneessens wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele aanpassingswerken zoals het verhogen van de perrons, de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Beurs
De toegangen en de tussenverdieping van station Beurs ondergingen recent al een grondige renovatie. Op het niveau van de perrons zal het station nog worden aangepast voor de komst van Metro 3. Zo moeten de perrons worden verhoogd en de lift aangepast.
De Brouckère
Het premetrodeel van station De Brouckère, momenteel bediend door tramlijnen 3 en 4, wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele aanpassingswerken zoals het verhogen van de perrons. Ook in de tunnel zijn ingrepen nodig, zoals de installatie van een nieuwe signalisatie en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Rogier
In het station Rogier zullen de perrons die momenteel worden bediend door de tramlijnen 3 en 4 worden verhoogd voor de komst van Metro 3. De eindhalte van tramlijnen 25 en 55 blijft in dienst als tramterminus.
Noordstation
Twee van de vier bestaande tramperrons in het Noordstation worden aangepast voor de komst van Metro 3. In tegenstelling tot de andere premetrostations, worden de perrons hier niet verhoogd, maar worden de metrosporen lager gelegd. Aan Brussel-Noord bouwen we ook een nieuw cruciaal stukje metrotunnel dwars onder de treinsporen.
Liedts
Het station Liedts wordt de kern van een belangrijk mobiliteitsknooppunt. De komst van de metro moet het Liedtsplein, waar heel wat verkeersaders samenkomen, omvormen tot een ontmoetingsplaats en zo opnieuw een écht gemeenteplein worden.
Het metrostation past perfect in een dynamische en levendige wijk. Het profiteert van een strategische ligging door de nabijheid van de winkelzone rond de Brabantstraat.
Colignon
Colignon is het tweede station vanaf het Noordstation. Het station zal het gemeentehuis van Schaarbeek bedienen in een historische wijk met grote architecturale waarde.
Verboekhoven
Het station Verboekhoven wordt een ontmoetingspunt tussen drie wijken met zeer verschillende architecturale aspecten: een residentiële zone, de stedelijke as die dateert uit de 19e eeuw (Lambermontlaan) en een zone met werkplaatsen en magazijnen. Geïntegreerd in een zeer dichtbevolkte wijk vormt het station daarmee in de toekomst een cruciaal mobiliteitsknooppunt.
Riga
Het toekomstige station op de François Rigasquare zal de buurtbewoners een snelle, betrouwbare en frequente toegang bieden tot het metronetwerk.
Naast het verbeteren van het mobiliteitsaanbod voor de bewoners van de wijk, zal het nieuwe metrostation ook de functie vervullen van aangename en ontspannende wandelzone.
Linde
Het station Linde bevindt zich in het historische centrum van de gemeente Evere, tussen 2 woonzones, de ene bestaande uit flatgebouwen en de andere uit woningen. Het station wil een aangename ontmoetingsplaats zijn in het hart van een residentiële zone die gekenmerkt wordt door stedelijke landbouw.
Vrede
Het station Vrede is het laatste station van Metro 3 voor de terminus Bordet. Het station komt in een stedelijke wijk met de allures en de uitstraling van een dorp. De komst van de metro zal de commerciële en culturele activiteit van de wijk versterken. Doelstelling: van deze plaats een knooppunt maken tussen de twee pleinen en het lokale en commerciële leven van deze wijk nieuw leven inblazen.
Bordet
Het station Bordet wordt het noordelijke eindstation van Metro 3 en zal fungeren als een belangrijke toegangspoort tot de stad en als belangrijk mobiliteitsknooppunt. Dit station zal worden ingeplant rond een plein en zal veel verschillende transportwijzen verbinden. Zo zal er de aansluiting zijn het busnetwerk van de MIVB en De Lijn, de tram van de Leopold III-laan, het regionaal fietsnet en het NMBS-net via de halte Bordet.
Stelplaats Haren
Een nieuwe metrostelplaats komt aan het noordelijke uiteinde van de metrolijn 3. Hij vormt het vertrekpunt voor de aanleg van de tunnel en het rollend materieel in exploitatie.
De bouw van het station Toots Thielemans is één van de meest ambitieuze en complexe bouwprojecten momenteel in Brussel. Naast het nieuwe station moeten ook nieuwe stukken metrotunnel worden gebouwd voor de aansluiting op de bestaande premetrotunnel. De nieuwe infrastructuur moet onder meer belangrijke rioleringen, de bestaande tramtunnel en het Zuidpaleis kruisen. Bekijk de video hieronder om meer te weten over de inplanting van het station en de technieken die gebruikt worden op de werf. Meer uitleg over de toegepaste bouwtechnieken vind je ook in dit artikel.
Waarom een nieuw station naast Lemonnier?
In de eerste fase van Metro 3 worden de bestaande premetrostations tussen het Noordstation en station Albert omgevormd tot volwaardiage metrostations. Dat was altijd voorzien bij de bouw van deze infrastructuur in de jaren 1970-80-90.
Er is echter één uitzondering: het station Lemonnier. Dit station dateert uit de jaren 1950 en is niet voorzien op de komst van de metro. Bovendien beantwoordt het oudste station van Brussel niet meer aan de hedendaagse eisen inzake toegankelijkheid en reizigerscomfort. Om dit te verhelpen en ervoor te zorgen dat deze dichtbevolkte en levendige buurt nog beter wordt bediend door het openbaar, bouwen we een nieuw station voor de metro én vernieuwen we Lemonnier voor de trams van en naar de Ninoofsepoort.
Werfinfo via WhatsApp
De werkzaamheden zijn gestart in het najaar van 2020. Buurtbewoners en handelaars die het laatste nieuws van de werf wensen te ontvangen, kunnen zich abonneren op onze WhatsApp-verzendlijst.
Gezien de omvang en de impact van de werkzaamheden is een ongezien pakket begeleidende maatregelen uitgewerkt, opgelijst in het Pact Toots Thielemans. Deze overeenkomst werd ondertekend door de MIVB, de gewestregering, Brussel Mobiliteit, hub.brussels, de gemeente Sint-Gillis en de stad Brussel.
Voorbeelden van begeleidende maatregelen zijn de aanwerving van een ombudsman, een hypercoördinator en een werffacilitator. Er werd ook sinds het begin van de werken een panel opgericht zodat alle betrokken partijen in dialoog kunnen treden met het oog op een goed beheer van de werf.
Stalingrad Village
In 2020 werd ook de Stalingrad Village ingehuldigd, een klein winkelcentrum dat zich op de middenberm van de Stalingradlaan bevindt en zeven handelaars huist die omwille van de werken tijdelijk moesten verhuizen uit het Zuidpaleis.
Daarnaast is ook budget voorzien voor bijkomende initiatieven om de buurt aangenaam te houden en de handelsdynamiek te versterken, bijvoorbeeld door het opzetten van promotiecampagnes of de organisatie van tentoonstellingen, concerten en andere animaties.
Tot slot is er ook aandacht voor de heraanleg van de openbare ruimte na de werkzaamhden. Concreet heeft de Stad Brussel al een vergunningsaanvraag ingediend voor een nieuwe Stalingradlaan, met minder plaats voor de auto. Dit gebeurde na een participatief proces met buurbewoners en handelaars. Brussel Mobiliteit bereidt op zijn beurt de heraanleg van de Zuid- en de Jamarlaan voor.
Verslag van de opmerkingen, vragen en antwoorden tijdens de vergadering Panel Toots Thielemans 07/02/2023.
Presentatie getoond op de bijeenkomst van het panel Toots Thielemans op 7 februari 2023 betreffende de vooruitgang van de werkzaamheden en de begeleidende maatregelen.
Presentatie over de vooruitgang van de werkzaamheden, getoond tijdens het panel op 5 oktober 2022.
Buurtbewonersbericht over de verplaatsing van de rijweg in de Stalingradlaan in maart 2022.
Verslag van de bijeenkomst van het panel Toots Thielemans op 22 februari 2022.
Presentatie gegeven tijdens het panel Toots Thielemans van 22 februari 2022.
Overeenkomst Toots Thielemans, beter bekend als het 'Pact', met een pakket begeleidende maatregelen in het kader van de bouw van het nieuwe metrostation Toots Thielemans. (gemeente Sint-Gillis)
Overeenkomst Toots Thielemans, beter bekend als het 'Pact', met een pakket begeleidende maatregelen in het kader van de bouw van het nieuwe metrostation Toots Thielemans. (Brussel-Stad)
Informatie over de activiteiten op de werf in de week van 29 maart 2021.
Aankondiging van de belangrijkste activiteiten op de werf in de week van 12 april 2021. Voor meer in...