Volg de vooruitgang van de werf Toots Thielemans

Publication date
19.10.2023

Hoever staan we met de bouw van het nieuwe station Toots Thielemans en de bijhorende tunnels? Hieronder vind je een recente stand van zaken met foto's en schema's (laatste update 2 juli 2024).

In het toekomstige station Toots Thielemans onder de Stalingradlaan is de uitgraving van het tweede ondergrondse niveau volop aan de gang. Tegen het einde van de zomer zal het hele volume uitgegraven zijn.  De voorbije maanden werden al de vloerplaten van de mezzanines en de meeste tussenmuren gerealiseerd, net als de betonnen gewelven boven de toekomstige sporen en perrons. Eind juni werd ook een eerste stuk van de vloerplaat op het niveau van de toekomstige sporen gegoten. 

 

In de tunnel onder de Jamarlaan, die het nieuwe station zal verbinden met de bestaande premetro richting Zuidstation (ter hoogte van het Baraplein), is de uitgraving zo goed als afgerond en zijn de tussenplaten gerealiseerd. Bijzonder aan deze tunnel is dat de sporen aan het ene uiteinde op verschillende verdiepingen komen te liggen (in het aanpalende Zuidstation liggen de haltes ook op verschillende niveaus), maar vervolgens moeten de sporen op gelijke hoogte komen voor het binnenrijden van het station Toots Thielemans. Videobeelden van de uitgraving en de nieuwe tunnel in wording zijn te vinden op ons YouTube-videokanaal. 

 

In de ondergrondse volumes zijn op verschillende andere plaatsen zijn tijdelijke horizontale steunen geplaatst. Deze zogenaamde stempels zijn tijdelijke structuren om de muren te ondersteunen tijdens de verdere uitgraving. 

Media
Afbeelding
etapes tunnel Jamar

Einde van de derde fase in zicht

Ter herinnering: net voor de zomer van 2023 werd de dakplaat van het station en van de verbindingstunnel richting Zuidstation voltooid. Dat was het einde van de tweede fase en het startsein voor de uitgravingswerken en vervolgens de bouw van de structurele elementen zoals de tussenplaten. De evacuatie van grond en het aanvoeren van bouwmaterialen (bewapening, beton enz.) gebeurt via een reeks logistieke openingen in de dakplaat. Aan het huidige tempo zal deze derde fase ergens in het najaar van 2024 afgerond worden. Tegen het einde van het jaar zouden dan ook verschillende logistieke openingen dicht kunnen, wat de weg moet vrijmaken voor een heraanleg van de openbare ruimte. 

 

Op onderstaand plannetje kan je doorklikken naar schema’s die tonen hoeveel van de ondergrondse infrastructuur al is gerealiseerd en wat nog gebouwd moet worden.

Kaart van de werfzones TT