Albert
Het bestaande premetrostation Albert wordt grondig verbouwd en gerenoveerd voor de komst van Metro 3. Met een eindhalte van de metro, een station voor de tram, een handvol buslijnen bovengronds en een fietsparking, wordt het station een belangrijke mobiliteitshub voor het zuiden van Brussel.
Het station Albert ligt onder het Albertplein in Vorst, ter hoogte van het kruispunt van de Albertlaan en de Besmelaan met de Alsembergsesteenweg. Dit is een belangrijk knooppunt in het Brussels vervoersnet, dat ook door heel wat buslijnen wordt bediend. In de buurt zijn verschillende scholen en veel handelszaken, met name langs de Alsembergsesteenweg. Vlakbij vinden we ook het Park van Vorst en de historische gevangenissen van Sint-Gillis en Vorst, die in de toekomst plaats zullen maken voor een nieuwe woonwijk.
Albert
Het bestaande premetrostation Albert wordt grondig verbouwd en gerenoveerd voor de komst van Metro 3. Met een eindhalte van de metro, een station voor de tram, een handvol buslijnen bovengronds en een fietsparking, wordt het station een belangrijke mobiliteitshub voor het zuiden van Brussel.
Horta
Het bestaande station Horta wordt aangepast met het oog op de komst van Metro 3. Daarvoor zijn enkele aanpassingswerken nodig. Het gaat voornamelijk om het verhogen van de perrons, de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Sint-Gillisvoorplein
Het bestaande station Sint-Gillisvoorplein wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele aanpassingswerken zoals het verhogen van de perrons, de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Hallepoort
Het premetrostation Hallepoort, momenteel bediend door de tramlijnen 3 en 4, wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Daarvoor moeten enkele werken gebeuren om de perrons te verhogen en de installatie van een nieuwe signalisatie en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro mogelijk te maken.
Zuidstation
De ondergrondse tramperrons van het Zuidstation, momenteel bediend door de lijnen 3 en 4, worden aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele werken zoals het verhogen van de perrons. Ook in de tunnel zijn ingrepen nodig, zoals de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Toots Thielemans
Toots Thielemans is het enige nieuwe station dat gebouwd wordt in de eerste fase van Metro 3. Het is vernoemd naar de Brusselse jazzlegende en zal de bereikbaarheid van de Stalingradwijk verbeteren. Het wordt verbonden met het bestaande station Lemonnier, dat op zijn beurt volledig wordt vernieuwd en in dienst blijft voor de tram. De werkzaamheden zijn volop aan de gang.
Anneessens
Het bestaande premetrostation Anneessens wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele aanpassingswerken zoals het verhogen van de perrons, de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Beurs
De toegangen en de tussenverdieping van station Beurs ondergingen recent al een grondige renovatie. Op het niveau van de perrons zal het station nog worden aangepast voor de komst van Metro 3. Zo moeten de perrons worden verhoogd en de lift aangepast.
De Brouckère
Het premetrodeel van station De Brouckère, momenteel bediend door tramlijnen 3 en 4, wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele aanpassingswerken zoals het verhogen van de perrons. Ook in de tunnel zijn ingrepen nodig, zoals de installatie van een nieuwe signalisatie en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Rogier
In het station Rogier zullen de perrons die momenteel worden bediend door de tramlijnen 3 en 4 worden verhoogd voor de komst van Metro 3. De eindhalte van tramlijnen 25 en 55 blijft in dienst als tramterminus.
Noordstation
Twee van de vier bestaande tramperrons in het Noordstation worden aangepast voor de komst van Metro 3. In tegenstelling tot de andere premetrostations, worden de perrons hier niet verhoogd, maar worden de metrosporen lager gelegd. Aan Brussel-Noord bouwen we ook een nieuw cruciaal stukje metrotunnel dwars onder de treinsporen.
Liedts
Het station Liedts wordt de kern van een belangrijk mobiliteitsknooppunt. De komst van de metro moet het Liedtsplein, waar heel wat verkeersaders samenkomen, omvormen tot een ontmoetingsplaats en zo opnieuw een écht gemeenteplein worden.
Het metrostation past perfect in een dynamische en levendige wijk. Het profiteert van een strategische ligging door de nabijheid van de winkelzone rond de Brabantstraat.
Colignon
Station Colignon zal toegang geven tot het gemeentehuis van Schaarbeek, zijn levendige woonwijk en de buurtwinkels.
Het zal discreet in het historische kader en bestaand stedelijk weefsel ingepast worden.
Verboekhoven
Station Verboekhoven ligt in de buurt van de Berenkuil in Schaarbeek en bevindt zich onder een bouwblok tussen de Léopold Couroublestraat met in- en uitgangen in de Waelhemstraat en de Lambermontlaan ter hoogte van de halte Demolder. Er worden aansluitingen voorzien met een eventueel toekomstig GEN-station, en met de trams die langs het rondpunt Verboekhoven rijden en er is een rechtstreekse toegang naar tramlijn 7 langs de Lambermontlaan.
Riga
Het toekomstige station op de François Rigasquare zal de buurtbewoners een snelle, betrouwbare en frequente toegang bieden tot het metronetwerk. Dit alles met groot respect voor het groene plein en het huidige stedenbouwkundige plan.
Linde
Het toekomstige station Linde, gelegen naast het historische centrum van Evere en gekend voor tuinbouw, moet een aangename ontmoetingsplaats
worden tussen twee zeer verschillende woonwijken: appartementsgebouwen aan de ene kant en eengezinswoningen aan de andere.
Vrede
Het station Vrede ligt tussen het Vredeplein en de muziekacademie in Evere en wordt ingepast in een stedelijke context met een dorpsgevoel. Het station zal een scharnier vormen tussen de twee pleinen in het historisch centrum, waarvan het ene meer commercieel en het andere meer cultureel- en vrijetijdsgericht is.
Bordet
Het station Bordet wordt het noordelijke eindstation van Metro 3 en zal fungeren als een belangrijke toegangspoort tot de stad en als belangrijk mobiliteitsknooppunt. Dit station zal worden ingeplant rond een plein en zal veel verschillende transportwijzen verbinden. Zo zal er de aansluiting zijn het busnetwerk van de MIVB en De Lijn, de tram van de Leopold III-laan, het regionaal fietsnet en het NMBS-net via de halte Bordet.
Stelplaats Haren
Een nieuwe metrostelplaats komt aan het noordelijke uiteinde van de metrolijn 3. Hij vormt het vertrekpunt voor de aanleg van de tunnel en het rollend materieel in exploitatie.
Op het niveau van de bestaande tramperrons (verdieping - 2), komt de eindhalte van de toekomstige Metro 3. Die zal niet alleen een comfortabele verbinding bieden met het Zuidstation en het stadscentrum, maar op termijn ook met Schaarbeek en Evere.
Op het tussenniveau (verdieping - 1) wordt de grote lokettenzaal verbouwd tot een nieuw tramstation. De lijnen 4 en 51 krijgen er een terminus, maar ook lijn 7, die wordt doorgetrokken vanaf de huidige terminus aan Vanderkindere. Door zoveel metro-, tram- en buslijnen samen te brengen in één station, verhogen we het comfort voor de reizigers en vergroten we de overstapmogelijkheden.
Liften en fietsparking
De toegankelijkheid van het station zal aanzienlijk verbeteren dankzij de bouw van verschillende liften. Die zullen ook de overstap met de verschillende buslijnen (37, 48, 54) makkelijker maken.
Het station Albert krijgt ook een beveiligde fietsparking, waardoor mensen uit de wijde omgeving makkelijker met de fiets naar het station kunnen komen, om daar over te stappen op het openbaar vervoer.
Tram 51 wordt tram 18
De transformatie van station Albert gebeurt in verschillende stappen zodat het station zoveel mogelijk bruikbaar blijft voor de reizigers. In de zomer van 2023 is de eerste fase afgerond. De werken concentreerden zich tot dan vooral op het Albertplein en in de Jupiterlaan. Ondertussen is een eerste nieuwe eindhalte voor de tram op verdieping -1 afgewerkt. Dit liet toe om tram 18 (deel van de voormalige lijn 51) te ontvangen in het vernieuwde deel van het station en een eerste lift in gebruik te nemen (voorlopig enkel tot verdieping -1).
In de volgende stappen wordt verder gewerkt aan de eindhalte voor de trams 4 en 7, en aan de terminus voor de toekomstige Metro 3, maar ook aan de toegankelijkheid van het station, met de bouw van liften.
Buurtbewonersbericht met stand van zaken over de werken aan station Albert
Bestemming van de zones van het station.
Bestemming van de zones van het station
Het bestaande station - Context van het nieuwe intermodale concept - Onderwerp van de aanv...
Presentatie publieke infovergadering Albert 17/09/2019
Buurtbewonersbericht ter aankondiging van een nieuwe fase van de werkzaamheden aan Albert.