Albert

Beschrijving

Met de komst van Metro 3 wordt het bestaande premetrostation Albert grondig verbouwd en gerenoveerd. Met een eindhalte van de metro, een station voor de tram, een handvol buslijnen bovengronds en een fietsparking, wordt het station een belangrijke mobiliteitshub voor het zuiden van Brussel.

Ligging

Het station Albert ligt onder het Albertplein in Vorst, ter hoogte van het kruispunt van de Albertlaan en de Besmelaan met de Alsembergsesteenweg. Dit is een belangrijk knooppunt in het Brussels vervoersnet, dat ook door heel wat buslijnen wordt bediend. In de buurt zijn verschillende scholen en veel handelszaken, met name langs de Alsembergsesteenweg. Vlakbij vinden we ook het Park van Vorst en de historische gevangenissen van Sint-Gillis en Vorst, die in de toekomst plaats zullen maken voor een nieuwe woonwijk.

Albert

Beschrijving

Met de komst van Metro 3 wordt het bestaande premetrostation Albert grondig verbouwd en gerenoveerd. Met een eindhalte van de metro, een station voor de tram, een handvol buslijnen bovengronds en een fietsparking, wordt het station een belangrijke mobiliteitshub voor het zuiden van Brussel.

Albert

Horta

Beschrijving

Het bestaande station Horta wordt aangepast met het oog op de komst van Metro 3. Daarvoor zijn enkele aanpassingswerken nodig. Het gaat voornamelijk om het verhogen van de perrons, de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.

Horta

Sint-Gillisvoorplein

Beschrijving

Het bestaande station Sint-Gillisvoorplein wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele aanpassingswerken zoals het verhogen van de perrons, de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.

Sint-Gillisvoorplein

Hallepoort

Beschrijving

Het premetrostation Hallepoort, momenteel bediend door de tramlijnen 3, 4 en 51, wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Daarvoor moeten enkele werken gebeuren om de perrons te verhogen en de installatie van een nieuwe signalisatie en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro mogelijk te maken.

Hallepoort

Zuidstation

Beschrijving

De ondergrondse tramperrons van het Zuidstation, momenteel bediend door de lijnen 3, 4 en 51, worden aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele werken zoals het verhogen van de perrons. Ook in de tunnel zijn ingrepen nodig, zoals de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.

Zuidstation

Toots Thielemans

Beschrijving

Toots Thielemans is het enige nieuwe station dat gebouwd wordt in de eerste fase van Metro 3. Het is vernoemd naar de Brusselse jazzlegende en zal de bereikbaarheid van de Stalingradwijk verbeteren. Het wordt verbonden met het bestaande station Lemonnier, dat op zijn beurt volledig wordt vernieuwd en in dienst blijft voor de tram.  

Toots Thielemans

Anneessens

Beschrijving

Het bestaande premetrostation Anneessens wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele aanpassingswerken zoals het verhogen van de perrons, de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.

Anneessens

Beurs

Beschrijving

De toegangen en de tussenverdieping van station Beurs ondergingen recent al een grondige renovatie. Op het niveau van de perrons zal het station nog worden aangepast voor de komst van Metro 3. Zo moeten de perrons worden verhoogd en de lift aangepast.

Beurs

De Brouckère

Beschrijving

Het premetrodeel van station De Brouckère, momenteel bediend door tramlijnen 3 en 4, wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele aanpassingswerken zoals het verhogen van de perrons. Ook in de tunnel zijn ingrepen nodig, zoals de installatie van een nieuwe signalisatie en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.

De Brouckère

Rogier

Beschrijving

In het station Rogier zullen de perrons die momenteel worden bediend door de tramlijnen 3 en 4 worden verhoogd voor de komst van Metro 3. De eindhalte van tramlijnen 25 en 55 blijft in dienst als tramterminus.

Rogier

Noordstation

Beschrijving

Twee van de vier bestaande tramperrons in het Noordstation worden aangepast voor de komst van Metro 3. In tegenstelling tot de andere premetrostations, worden de perrons hier niet verhoogd, maar worden de metrosporen lager gelegd. Aan Brussel-Noord bouwen we ook een nieuw cruciaal stukje metrotunnel dwars onder de treinsporen. 

Noordstation

Liedts

Beschrijving

Het station Liedts wordt de kern van een belangrijk mobiliteitsknooppunt. De komst van de metro moet het Liedtsplein, waar heel wat verkeersaders samenkomen, omvormen tot een ontmoetingsplaats en zo opnieuw een écht gemeenteplein worden. 
Het metrostation past perfect in een dynamische en levendige wijk. Het profiteert van een strategische ligging door de nabijheid van de winkelzone rond de Brabantstraat. 

Liedts

Colignon

Beschrijving

Colignon is het tweede station vanaf het Noordstation. Het station zal het gemeentehuis van Schaarbeek bedienen in een historische wijk met grote architecturale waarde.

Colignon

Verboekhoven

Beschrijving

Het station Verboekhoven wordt een ontmoetingspunt tussen drie wijken met zeer verschillende architecturale aspecten: een residentiële zone, de stedelijke as die dateert uit de 19e eeuw (Lambermontlaan) en een zone met werkplaatsen en magazijnen. Geïntegreerd in een zeer dichtbevolkte wijk vormt het station daarmee in de toekomst een cruciaal mobiliteitsknooppunt.

Verboekhoven

Riga

Beschrijving

Het toekomstige station op de François Rigasquare zal de buurtbewoners een snelle, betrouwbare en frequente toegang bieden tot het metronetwerk.

Naast het verbeteren van het mobiliteitsaanbod voor de bewoners van de wijk, zal het nieuwe metrostation ook de functie vervullen van aangename en ontspannende wandelzone. 

Riga

Linde

Beschrijving

Het station Linde bevindt zich in het historische centrum van de gemeente Evere, tussen 2 woonzones, de ene bestaande uit flatgebouwen en de andere uit woningen. Het station wil een aangename ontmoetingsplaats zijn in het hart van een residentiële zone die gekenmerkt wordt door stedelijke landbouw.

Linde

Vrede

Beschrijving

Het station Vrede is het laatste station van Metro 3 voor de terminus Bordet. Het station komt in een stedelijke wijk met de allures en de uitstraling van een dorp. De komst van de metro zal de commerciële en culturele activiteit van de wijk versterken. Doelstelling: van deze plaats een knooppunt maken tussen de twee pleinen en het lokale en commerciële leven van deze wijk nieuw leven inblazen. 

Vrede

Bordet

Beschrijving

Het station Bordet wordt het noordelijke eindstation van Metro 3 en zal fungeren als een belangrijke toegangspoort tot de stad en als belangrijk mobiliteitsknooppunt. Dit station zal worden ingeplant rond een plein en zal veel verschillende transportwijzen verbinden. Zo zal  er de aansluiting zijn het busnetwerk van de MIVB en De Lijn, de tram van de Leopold III-laan, het regionaal fietsnet en het NMBS-net via de halte Bordet. 

Bordet

Stelplaats Haren

Beschrijving

Een nieuwe metrostelplaats komt aan het noordelijke uiteinde van de metrolijn 3. Hij vormt het vertrekpunt voor de aanleg van de tunnel en het rollend materieel in exploitatie.

Stelplaats Haren

 

Op het niveau van de bestaande tramperrons (verdieping - 2), komt de eindhalte van de toekomstige Metro 3. Die zal niet alleen een comfortabele verbinding bieden met het Zuidstation en het stadscentrum, maar op termijn ook met Schaarbeek en Evere. 

 

Op het tussenniveau (verdieping - 1) wordt de grote lokettenzaal verbouwd tot een nieuw tramstation. De lijnen 4 en 51 krijgen er een terminus, maar ook lijn 7, die wordt doorgetrokken vanaf de huidige terminus aan Vanderkindere. Door zoveel metro-, tram- en buslijnen samen te brengen in één station, verhogen we het comfort voor de reizigers en vergroten we de overstapmogelijkheden. 

 

Liften en fietsparking


De toegankelijkheid van het station zal aanzienlijk verbeteren dankzij de bouw van verschillende liften. Die zullen ook de overstap met de verschillende buslijnen (37, 48, 54) makkelijker maken.

 

Het station Albert krijgt ook een beveiligde fietsparking, waardoor mensen uit de wijde omgeving makkelijker met de fiets naar het station kunnen komen, om daar over te stappen op het openbaar vervoer. 

 

Onderbreking tram 51


De transformatie van station Albert gebeurt in verschillende stappen zodat het station zoveel mogelijk (deels) bruikbaar blijft voor de reizigers. In de eerste fase concentreren de werken zich aan de zuidkant van het Albertplein en in de Jupiterlaan. Daardoor is de zuidelijke stationstoegang momenteel dicht. Bovendien is tramlijn 51 sinds november 2022 onderbroken tussen Hoogte 100 en het Zuidstation. Voor verplaatsingen tussen Ukkel en het stadscentrum kunnen reizigers terugvallen op de trein (met name het station Ukkel-Kalevoet), alsook op tram 4 en op bus 48, die Ukkel en Hoogte 100 rechtstreeks verbindt met het Zuidstation, Hallepoort en de binnenstad. Meer info over deze alternatieven vind je op de website van de MIVB

 

Werfpermanenties

De werkzaamheden hebben onvermijdelijk ook een impact op de wijk. Minstens tot het einde van 2022 is de Jupiterlaan plaatselijk afgesloten voor autoverkeer en zijn enkele garages moeilijker of niet bereikbaar. Er is een omleiding voorzien via de Cervantesstraat. Om op de hoogte te blijven van de werf, kunnnen buurtbewoners en handelaars zich inschrijven op onze WhatsApp-verzendlijst.

Eventuele vragen kunnen altijd gesteld worden tijdens de permanenties van de werfcoördinator, elke derde woensdag van de maand in het restaurant Joy. 

Aarzel niet om langs te komen met je vragen of opmerkingen

- Waar? restaurant 'Joy' , Besmelaan 129, 1190 Vorst.

- Wanneer? Elke derde woensdag van de maand, van 16 tot 17 uur.

Zoniet kan je ons team ook bereiken via e-mail op het adres: ombudsmanM3@mivb.brussels