
Een nuttig project volgens de Brusselaars
Het onderzoeksbureau Indiville voerde afgelopen september een online enquête uit om te peilen naar de reisgewoonten van de Brusselaars. Ze vroegen ook hun mening over het nut van de nieuwe metrolijn 3. Uit de resultaten bleek dat driekwart van de ondervraagden de toekomstige lijn nuttig vindt. Dit percentage ligt nog hoger in de gemeenten Vorst, Evere en Schaarbeek.
Voor meer informatie over de enquête, klik hier.
MOBILITEIT IN DE HUIDIGE TIJDSGEEST
Dankzij de aanleg van de toekomstige metrolijn tussen Bordet en Albert zal de MIVB de groeiende reizigersstroom kunnen opvangen, in een regio waar de bevolking jaar na jaar toeneemt. Het is het hele mobiliteitsgebeuren in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat in een moderner dynamisch jasje gestoken wordt, in een tijd dat kwaliteit van de verplaatsingen steeds crucialer wordt voor de grote steden.
Moderne en toegankelijke stations
Dit project mikt ook op gebruikersvriendelijke stations en openbare ruimtes die beantwoorden aan de verwachtingen van de burgers, in een participatief kader voor wat de bovengrondse inrichtingen betreft.
En nieuwe metrostelplaats komt aan het noordelijke uiteinde van de metrolijn 3. Ze zal geïntegreerd worden op het terrein van de bestaande tram- en busstelplaats van de MIVB in Haren.
EÉN LIJN, DIVERSE PROJECTEN
De realisatie van metrolijn 3, de uitbouw van een mobiliteit die mee is met zijn tijd, brengt grote werken met zich mee: het bestaande deel van de lijn aanpassen, een tunnel boren, acht nieuwe stations en een stelplaats bouwen.
Nieuwslijn
















































PARTNERS
MIVB, Beliris en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werken nauw samen voor de aanleg van de toekomstige lijn 3. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zal, via de MIVB en het gewestelijke bestuur, de bouw van de nodige infrastructuur voor haar rekening nemen voor de overgang van premetro naar metro op het bestaande baanvak tussen het Noordstation en Albert. Beliris, dat voortspruit uit het samenwerkingsakkoord tussen de Federale Overheid en het Gewest, zal alle nieuwe infrastructuur voorbij het Noordstation tot aan het Station Bordet beheren en staat ook in voor de bouw van een stelplaats voor de metrostellen in Haren.
De MIVB zal instaan voor de bestelling van de nieuwe metrostellen en de inrichting van de bestaande stations en zal ook de communicatie coördineren, zowel tijdens de opeenvolgende werffasen als bij de geleidelijke invoering van het nieuwe aanbod.