Liedts
Het station Liedts wordt de kern van een belangrijk mobiliteitsknooppunt. De komst van de metro moet het Liedtsplein, waar heel wat verkeersaders samenkomen, omvormen tot een ontmoetingsplaats en zo opnieuw een écht gemeenteplein worden.
Het metrostation past perfect in een dynamische en levendige wijk. Het profiteert van een strategische ligging door de nabijheid van de winkelzone rond de Brabantstraat.
Het station Liedts is het eerste station na het Noordstation.
Het komt onder het Liedtsplein in Schaarbeek, een centrale zone tussen handels-, woon- en kantoorwijken. Het vormt daarmee de toegangspoort tot de winkelzone van de Brabantstraat.
De voornaamste aanpassing is het samenvoegen van de twee metrotoegangen onder één luifel, lichtjes verplaatst naar het noorden van het plein. Dit past beter in de vergezichten van de belangrijke assen rondom het plein en creëert een ontmoetingsplek. Bovendien wordt deze luifel een referentiepunt, een landmark, dankzij de moderne en uitgepuurde vormgeving. Bovendien blijft er zo meer ruimte vrij voor de voetgangerstromen of eventuele evenementen. Het zicht op de Koninklijke as tussen de Koninginnelaan en de OLV-kerk van Laken blijft behouden.
Albert
Het bestaande premetrostation Albert wordt grondig verbouwd en gerenoveerd voor de komst van Metro 3. Met een eindhalte van de metro, een station voor de tram, een handvol buslijnen bovengronds en een fietsparking, wordt het station een belangrijke mobiliteitshub voor het zuiden van Brussel.
Horta
Het bestaande station Horta wordt aangepast met het oog op de komst van Metro 3. Daarvoor zijn enkele aanpassingswerken nodig. Het gaat voornamelijk om het verhogen van de perrons, de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Sint-Gillisvoorplein
Het bestaande station Sint-Gillisvoorplein wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele aanpassingswerken zoals het verhogen van de perrons, de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Hallepoort
Het premetrostation Hallepoort, momenteel bediend door de tramlijnen 3 en 4, wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Daarvoor moeten enkele werken gebeuren om de perrons te verhogen en de installatie van een nieuwe signalisatie en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro mogelijk te maken.
Zuidstation
De ondergrondse tramperrons van het Zuidstation, momenteel bediend door de lijnen 3 en 4, worden aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele werken zoals het verhogen van de perrons. Ook in de tunnel zijn ingrepen nodig, zoals de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Toots Thielemans
Toots Thielemans is het enige nieuwe station dat gebouwd wordt in de eerste fase van Metro 3. Het is vernoemd naar de Brusselse jazzlegende en zal de bereikbaarheid van de Stalingradwijk verbeteren. Het wordt verbonden met het bestaande station Lemonnier, dat op zijn beurt volledig wordt vernieuwd en in dienst blijft voor de tram. De werkzaamheden zijn volop aan de gang.
Anneessens
Het bestaande premetrostation Anneessens wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele aanpassingswerken zoals het verhogen van de perrons, de installatie van een nieuw signalisatiesysteem en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Beurs
De toegangen en de tussenverdieping van station Beurs ondergingen recent al een grondige renovatie. Op het niveau van de perrons zal het station nog worden aangepast voor de komst van Metro 3. Zo moeten de perrons worden verhoogd en de lift aangepast.
De Brouckère
Het premetrodeel van station De Brouckère, momenteel bediend door tramlijnen 3 en 4, wordt aangepast voor de komst van Metro 3. Dit vereist enkele aanpassingswerken zoals het verhogen van de perrons. Ook in de tunnel zijn ingrepen nodig, zoals de installatie van een nieuwe signalisatie en van een derde rail voor de stroomvoorziening van de metro.
Rogier
In het station Rogier zullen de perrons die momenteel worden bediend door de tramlijnen 3 en 4 worden verhoogd voor de komst van Metro 3. De eindhalte van tramlijnen 25 en 55 blijft in dienst als tramterminus.
Noordstation
Twee van de vier bestaande tramperrons in het Noordstation worden aangepast voor de komst van Metro 3. In tegenstelling tot de andere premetrostations, worden de perrons hier niet verhoogd, maar worden de metrosporen lager gelegd. Aan Brussel-Noord bouwen we ook een nieuw cruciaal stukje metrotunnel dwars onder de treinsporen.
Liedts
Het station Liedts wordt de kern van een belangrijk mobiliteitsknooppunt. De komst van de metro moet het Liedtsplein, waar heel wat verkeersaders samenkomen, omvormen tot een ontmoetingsplaats en zo opnieuw een écht gemeenteplein worden.
Het metrostation past perfect in een dynamische en levendige wijk. Het profiteert van een strategische ligging door de nabijheid van de winkelzone rond de Brabantstraat.
Colignon
Station Colignon zal toegang geven tot het gemeentehuis van Schaarbeek, zijn levendige woonwijk en de buurtwinkels.
Het zal discreet in het historische kader en bestaand stedelijk weefsel ingepast worden.
Verboekhoven
Station Verboekhoven ligt in de buurt van de Berenkuil in Schaarbeek en bevindt zich onder een bouwblok tussen de Léopold Couroublestraat met in- en uitgangen in de Waelhemstraat en de Lambermontlaan ter hoogte van de halte Demolder. Er worden aansluitingen voorzien met een eventueel toekomstig GEN-station, en met de trams die langs het rondpunt Verboekhoven rijden en er is een rechtstreekse toegang naar tramlijn 7 langs de Lambermontlaan.
Riga
Het toekomstige station op de François Rigasquare zal de buurtbewoners een snelle, betrouwbare en frequente toegang bieden tot het metronetwerk. Dit alles met groot respect voor het groene plein en het huidige stedenbouwkundige plan.
Linde
Het toekomstige station Linde, gelegen naast het historische centrum van Evere en gekend voor tuinbouw, moet een aangename ontmoetingsplaats
worden tussen twee zeer verschillende woonwijken: appartementsgebouwen aan de ene kant en eengezinswoningen aan de andere.
Vrede
Het station Vrede ligt tussen het Vredeplein en de muziekacademie in Evere en wordt ingepast in een stedelijke context met een dorpsgevoel. Het station zal een scharnier vormen tussen de twee pleinen in het historisch centrum, waarvan het ene meer commercieel en het andere meer cultureel- en vrijetijdsgericht is.
Bordet
Het station Bordet wordt het noordelijke eindstation van Metro 3 en zal fungeren als een belangrijke toegangspoort tot de stad en als belangrijk mobiliteitsknooppunt. Dit station zal worden ingeplant rond een plein en zal veel verschillende transportwijzen verbinden. Zo zal er de aansluiting zijn het busnetwerk van de MIVB en De Lijn, de tram van de Leopold III-laan, het regionaal fietsnet en het NMBS-net via de halte Bordet.
Stelplaats Haren
Een nieuwe metrostelplaats komt aan het noordelijke uiteinde van de metrolijn 3. Hij vormt het vertrekpunt voor de aanleg van de tunnel en het rollend materieel in exploitatie.
Organisatie
Het station Liedts zal worden georganiseerd rond drie grote soorten ruimtes:
- Openbare ruimtes: circulatiezone, handelszaken, diensten…
- Exploitatieruimtes: zones voor de exploitatie van de lijn en voor de ploegen die het station laten werken
- Technische ruimtes: elektrische lokalen, ventilatie/rookafzuiging, signalisatie en communicatie.
Deze keuzes worden geleid door de wens om een functioneel, duurzaam, doeltreffend, flexibel en comfortabel station te bouwen.
Op niveau -1 zal een grote vertrekhal uitgerust worden met verschillende lokalen waarvan we de invulling nog nog verder maken. De reiziger kan via de toegangspoortjes naar de perrons op niveau -2.
Het ontwerp van het station zorgt dat het opstoppingen vermijdt tussen reizigers die naar boven en naar beneden gaan. Over het parcours is goed nagedacht om een vlot traject te garanderen zonder hindernissen. Met de openingen tussen de niveaus en een goede zichtbaarheid in het hart van het station kan de reiziger zich gemakkelijker oriënteren.
De (rol-)trappen, technische ruimtes en nooduitgangen zijn gedimensioneerd op basis van berekeningen in de meest kritische situaties: bv: bij evacuaties en het overstappen van grote groepen reizigers. De perrons zijn ontworpen voor een beter comfort tijdens het wachten en zijn voldoende breed om een groot aantal gebruikers op te vangen.
Vindt hier de voorstelling.
Cartografische atlas van het ontwerp voor de bouw van "Metro Noord"
Lijn Liedts - Bordet
Inleiding
Effectenstudie Metro Noord
Presentatie van het project en de alternatieven
Effecten van het project de alternatieven van de stations en de bouwwerkzaamheden op de omgeving
Specifieke analyse van het alternatief met twee kokers
Specifieke analyse van tramalternatief
Specifieke analyse van de koolstofbalans
Samevatting van de aanbevelingen en conclusie
Metro Noord
De conclusies uit de studie voor de 7 stations op de nieuwe lijn en de stelplaats te Haren
Effecten studie Metro Noord
De koolstofbalans is een evaluatie van de hoeveelheid broeikasgassen (BKG) die in de atmosfeer vrijkomen door de activiteiten van een organisatie, een bedrijf of een gebied. Met behulp van een rekeninstrument dat aan een specifieke methode is gekoppeld, kunnen we deze emissies in de loop van de tijd berekenen, uitgedrukt in tonnen CO2-equivalent.
Omschrijving van tramlijn 55 en voorstelling van de alternatieven
Effectenbeoordeling van de alternatieven en aanbevelingen
Interacties en conclusies