Er is een technische oplossing goedgekeurd om tram 7 door te trekken naar het station Albert in het kader van de komst van Metro 3. Deze verlenging zal komaf maken met de overstap aan Churchill/Vanderkindere en Albert als multimodaal knooppunt versterken.
Het station Albert wordt momenteel heringericht om plaats te bieden aan het eindpunt van de toekomstige metro 3 op niveau -2. Op de plaats van het vroegere lokettenzaal (-1) zullen twee andere terminals worden gebouwd, één aan de kant van de Jupiterlaan voor tram 51 en één aan de kant van de Albertlaan voor tram 4. De technische teams hebben een oplossing gevonden om bij dit laatste eindpunt een derde spoor aan te leggen. Dit zal ervoor zorgen dat ook de tram 7 er zijn eindpunt krijgt. De lijn rijdt momenteel niet verder dan Vanderkindere.
De verlenging van tram 7 zal een einde maken aan de ongemakkelijke aansluitingen die nu in Churchill en Vanderkindere worden gemaakt, en zal veel nieuwe mogelijkheden openen voor de reizigers, niet alleen voor die van tram 7, maar ook op andere lijnen die Albert bedienen. Dit station zal verder uitgroeien tot een belangrijk mobiliteitsknooppunt voor het zuidelijk deel van het Brussels gewest, met een nieuwe metro, 3 tramlijnen, 5 buslijnen en ook nog een beveiligde fietsenparking.
Concreet zal het bijvoorbeeld veel gemakkelijker worden om het stadscentrum te bereiken vanuit het noorden van Ukkel, of de VUB vanuit Vorst of het centrum van Ukkel.
De voorgestelde oplossing zou geen gevolgen mogen hebben voor de planning van de lopende werkzaamheden in het station Albert. Op langere termijn zal het mogelijk zijn om tram 7 verder door te trekken tot voorbij het station Albert en naar het lagergelegen deel van Vorst te rijden via het Rochefortplein en de Wielemans-Ceuppenslaan.