Lemonnier is het enige station op de bestaande premetro tussen Albert en het Noordstation dat niet kan worden omgebouwd tot metrostation voor de komst van Metro 3. Toch is het nog lang geen einde verhaal voor deze halte met een rijke geschiedenis. Lemonnier krijgt een grondige opknapbeurt en blijft in dienst als tramstation.
Station Lemonnier dateert van 1957 en is daarmee het oudste ondergrondse station van Brussel. Het werd gebouwd in de nasleep van de werken aan de Noord-Zuidverbinding en moest het drukke kruispunt tussen de binnenstad en het Zuidstation ontwarren voor de volkstoeloop van Expo 58.
Destijds was er nog niet beslist dat Brussel ook een metro zou krijgen, dus werd het station gebouwd op maat van de (toenmalige) tram. In de loop der jaren werd Lemonnier al aangepast om ook de moderne, lange trams met lage vloer te verwelkomen, maar het station is te krap om er een metro te laten stoppen. Het speelt ook mee dat verschillende lijnen elkaar kruisen in de aanpalende Grondwettunnel. Wissels behouden tussen tram en metro is niet mogelijk, onder meer omwille van de verschillende stroomvoorziening. Een verbouwing tot metrostation zit er daarom niet in.
Geen Metro 3 dus voor station Lemonnier. Om de bediening van de wijk door de toekomstige metrolijn te verzekeren, bouwen we daarom vlakbij een compleet nieuw metrostation: Toots Thielemans. Dat betekent echter niet dat het liedje van Lemonnier is uitgezongen. Na de bouw van het nieuwe metrostation, is het de beurt aan Lemonnier om een grondige renovatie te krijgen.
Het station blijft namelijk wel in gebruik voor de tramlijnen die de westelijke Kleine Ring bedienen (momenteel lijnen 51 en 82). De renovatie zal voor aanzienlijke verbeteringen zorgen op vlak van comfort en toegankelijkheid voor de reiziger. Zo worden de bestaande hellende perrons vlak gemaakt. Het station krijgt ook een tussenverdieping zodat de verschillende perrons toegankelijk zijn zonder dat reizigers de sporen moeten oversteken. Het station krijgt eveneens liften en een nieuwe toegang op de middenberm van de Zuidlaan, ter hoogte van de Luchtvaartsquare.
Een verbindingsgang zal de overstap tussen tram en metro verzekeren. Structureel bestaat een deel van die gang al. Achter de wanden van station Lemonnier liggen immers in onbruik geraakte ruimtes verborgen. Die leidden naar voormalige toegangen, die destijds een overstap met bovengrondse tramlijnen moesten verzekeren. Een deel van de ruimtes zal worden geïntegreerd in dit toekomstige OV-knooppunt. En zo begint nog maar eens een nieuw hoofdstuk voor het oudste station van ons net.