
Metro 3 is een omvangrijk project waarvoor verschillende complexe bouwtechnieken worden gebruikt.
De tunnelboormachine
De tunnel van de verlenging van de lijn vanaf het Noordstation tot Bordet zal worden gebouwd met een tunnelboormachine (TBM). Deze techniek heeft vele voordelen: geen wegopening en geen afbraak van huizen die met de nieuwe tunnel verbonden zijn, weinig hinder aan de oppervlakte en een snel en regelmatig bouwtempo.
De tunnelboormachine (TBM) graaft op een diepte van min of meer 30 m onder het grondoppervlak. Dit vermindert het risico op verzakkingen, lawaai en trillingen. De TBM zal vooruitgaan met een snelheid van 10 m/dag, 7 dagen per week. De TBM zal beginnen te boren vanaf het MIVB-depot in Haren tot aan de Aerschotstraat na alle stations te hebben gepasseerd. Hier lees je meer over deze techniek.
Cut & cover
De infrastructuur voor sommige stations zal gedeeltelijk vanaf de bovengrond worden gerealiseerd wanneer voldoende ruimte beschikbaar is. Dit is het geval voor de stations Linde en Riga, alsook voor Toots Thielemans, waar de muren en de dakplaat vanaf de oppervlakte zullen worden gebouwd alvorens ondergronds verder te gaan.
Ondergronds
Er zijn ook verschillende technieken beschikbaar om infrastructuur direct ondergronds te realiseren als de oppervlakte bebouwd en dus niet toegankelijk is. Zelfs als er ruimte beschikbaar is, kunnen deze technieken de grootte en de impact van de werfzone in de tijd beperken.
Bevriezing van de bodem
De grond wordt bevroren om hem waterdicht te maken en het werk te vergemakkelijken. Deze techniek zal met name worden toegepast voor de aanleg van de perrons van stations die niet toegankelijk zijn vanaf de oppervlakte (de stations Liedts, Colignon, Verboekhoven en Vrede). Voor de bouw van het nieuwe station Toots Thielemans zal de techniek ook gebruik worden voor de kruising van een nieuwe verbindingstunnel met de bestaande infrastructuur ter hoogte van de Kleine Ring (Zuidlaan).
Jet Grouting
Cement wordt onder hoge druk in de grond geïnjecteerd om ondergrondse structuren te creëren. Deze techniek wordt met name gebruikt voor de versteviging van de funderingen van het Zuidpaleis om de bouw mogelijk te maken van een verbindingstunnel die het nieuwe station Toots Thielemans moet verbinden met de bestaande premetrotunnel onder de Lemonnierlaan.

Hoe bouwen we het station Toots Thielemans? We leggen uit welke technieken worden toegepast.
Raadpleeg het reglement van de projectoproep voor de begeleiding van de werf Toots Thielemans.
Verslag van de opmerkingen, vragen en antwoorden tijdens de vergadering Panel Toots Thielemans 07/02/2023.
Presentatie getoond op de bijeenkomst van het panel Toots Thielemans op 7 februari 2023 betreffende de vooruitgang van de werkzaamheden en de begeleidende maatregelen.