De tunnelboormachine, hoe werkt dat?

Publication date
01.07.2017

De tunnelboormachine is een echte ondergrondse fabriek voor het graven van tunnels. Met een lengte van +/- 75m voert ze meerdere handelingen tegelijkertijd uit: graven, het terrein onderstutten en tunnelbouw. Het werk wordt uitgevoerd in twee grote fasen: het graven en het plaatsen van de tunnelsegmenten.

Een video om de tunnelboormachine van het project metro 3 beter te begrijpen

Het graven van de grond wordt verzekerd door een snijwiel (1) gevestigd aan de voorkant van de tunnelboormachine. Tijdens het graven draait het snijwiel met hoge druk om zijn as en schrapen de snijwerktuigen de grond weg. De uitgegraven grond komt terecht in de graafkamer (2), waar deze onder een bepaalde druk wordt gehouden om de stabiliteit van de grond te waarborgen. De druk in de graafkamer past zich aan de diversiteit van het terrein en aan de hydrogeologische omstandigheden. Werknemers hebben toegang tot de graafkamer om te reinigen of snijgereedschap te verwisselen.

Media
Afbeelding
Tunnelier

Een motor (3) zorgt ervoor dat de tunnelboormachine kan werken en het snijwiel kan draaien.

Een metalen cilinder, boorschild (4) genaamd, verzekert de bescherming van het graafwerk aan de kop van de tunnelboormachine. Aan de achterkant van dit boorschild zal de tunnelboormachine de tunnelsegmenten (7) plaatsen naarmate het graven vordert. Deze geprefabriceerde gebogen betonsegmenten worden samengevoegd in een ring en vormen de wanden van de tunnel. Een ring bestaat uit zeven tunnelsegmenten met een dikte van 40 cm.

De tunnelboormachine kan dan steunen op de tunnelsegmenten en vooruitgaan dankzij de stuwkrachtcilinders. De grond wordt vervoerd naar de achterzijde van de tunnelboormachine met behulp van de extractieschroef (5). 
Deze maakt het mogelijk om het uitgegraven materiaal eruit te halen, terwijl de druk die nodig is voor de stabiliteit van de grond behouden blijft. Het uitgegraven land wordt vervolgens door de extractieschroef naar de achterkant van de tunnelboormachine afgevoerd. Aan de achterkant van het boorschild bevinden zich alle logistieke elementen die nodig zijn voor de goede werking van de tunnelboormachine. Zij vormen de volgwagens (6). 

Media
Media
Media