30 jaar premetro tussen Albert en Zuidstation

Publication date
19.12.2023

Deze maand is het 30 jaar geleden dat het stuk premetro tussen Albert en het Zuidstation werd ingehuldigd. Sindsdien rijden trams supersnel tussen Hoog-Sint-Gillis en het belangrijkste station van het land. 

 

We schrijven 3 december 1993. Na jaren van ingrijpende werkzaamheden, werd het ondergrondse tracé tussen Albert en het Zuidstation, met haltes Horta, Sint-Gillisvoorplein en Hallepoort, ingehuldigd in het bijzijn van de huidige Koning Filip, destijds kroonprins.

 

Bij Brussel-Zuid sloot de nieuwe tunnel aan op de bestaande ondergrondse infrastructuur rond station Lemonnier (geopend in 1957) en verder richting de centrumlanen en het Noordstation (ingehuldigd in 1976). Zo onstand dus een belangrijke ondergrondse vervoersas van het Noordstation tot Albert.
 

Media
Afbeelding
Testrit Albertlaan 1993
Credits
Een testrit ter hoogte van de tunnelingang in de Albertlaan © MIVB
Text

De nieuwe tunnel transformeerde het openbaar vervoersaanbod tussen enerzijds de hogergelegen wijken van Sint-Gillis en Vorst, en anderzijds het Zuidstation en de binnenstad. Afhankelijk van de verkeersdrukte op de smalle Alsembergsesteenweg en de drukke Bareel van Sint-Gillis, duurde het bovengrondse tramtraject tussen het Albertplein en Brussel-Zuid destijds makkelijk 15 minuten of zelfs meer. Vandaag zoeven de trams op amper 5 minuten van Albert naar Zuidstation en omgekeerd. 

 

In de beginjaren werd de premetro bediend met PCC-trams, onder meer via de lijnen 23 en 90. Om tegemoet te komen aan de stijgende vraag, werd sindsdien flink geïnvesteerd in nieuwe lagevloertrams met een grotere capaciteit.
 

Snelle lijnen zijn "slachtoffer" van eigen succes

Vandaag maken de tramlijnen 3 en 4 de dienst uit op deze as. In de spits passeert er om de 3 minuten een grote T4000, met een capaciteit van iets meer dan 250 passagiers. Ondanks de hoge frequentie en de lange trams, zitten de voertuigen toch vaak overvol. Geen wonder dus dat het Brussels Gewest en de MIVB werk maken van een ombouw tot metrolijn. Zo kan de capaciteit nog gevoelig worden opgetrokken om aan stijgende vraag te voldoen.

 

Deze ombouw was van bij het begin voorzien. De noodzakelijke ingrepen zijn dan ook relatief beperkt. De perrons moeten worden aangepast en er moet een nieuwe signalisatie komen. In de tunnel moeten de wissels vervangen worden en er moet een nieuwe elektrische voeding komen, met een zogenaamde derde rail die de bovenleiding vervangt. Die derde rail werd reeds grotendeels geïnstalleerd.

 

We houden je op de hoogte van de verdere ontwikkeling betreffende deze ombouw.