Plaatsing elektrische voeding voor omvorming van premetro tot metro

Publication date
18.06.2021

De plaatsing van een derde rail tussen de stations Albert en Hallepoort is een belangrijke stap in de realisatie van Metro 3, de omvorming van de premetro naar metro.

 

Sinds februari coördineert het Competence Center Projects Tracks (Infrastructures) van de MIVB de plaatsing van de derde rail tussen de stations Albert en Hallepoort.


Deze werken nemen heel wat tijd in beslag omdat ze enkel 's nachts uitgevoerd worden om de exploitatie van de belangrijke tramlijnen 3, 4 en 51 niet te hinderen. Het gaat hier om een belangrijke fase voor de realisatie van Metro 3. In 2023 wil men immers zowel de CBTC-signalisatie testen, als het profiel van de transportkoker voor onze metro's.

Text

Waarvoor dient deze derde rail?

 

De derde rail dient voor de elektrische voeding van de toekomstige metro (900 Volt) en zal op termijn de bovenleiding van de trams vervangen (700 Volt).

 

Wat de sporen betreft (sporen en spoorapparaten, enz.), bestaat de volgende fase uit de transformatie van andere premetrostations op de as Albert-Noordstation, en dit vanaf deze zomer.

Media
Afbeelding
plaatsing elektrische voeding metro