Een belangrijke mijlpaal voor de werf Toots

Publication date
17.11.2022

De bouw van het nieuwe metrostation onder de Stalingradlaan gaat een nieuwe fase in, nu de bouw van de diepwandfunderingen is afgerond.

 

Verschillende grote graafmachines en kabelkranen zijn de afgelopen weggevoerd en ook de zogenaamde bentonietcentrale in de Jamarlaan is opgekraamd. Dit heeft alles te maken met het einde van een belangrijke fase bij de ruwbouw van het station Toots Thielemans en de verbindingstunnel richting Baraplein: de diepwandfunderingen zijn voltooid. 

 

Ter herinnering: de diep- of slibwanden worden gerealiseerd in beton, nadat eerst een diepe greppel wordt gegraven en die vervolgens wordt gevuld met bentoniet. Bij het betonstorten komt het bentoniet naar boven en kan het worden gerecycleerd in de plaatselijke centrale. 

 

In totaal werd in deze fase 36.000 kubieke meter beton gestort. Daarnaast werd 4.000 ton staal gebruikt voor de bewapening. Het resultaat? Over een lengte van ongeveer één kilometer zijn diepwanden gebouwd (grosso modo twee muren van ongeveer 500 meter, van halverwege het Zuidpaleis tot net voor het Baraplein) . De diepwanden vormen niet alleen de buitenmuren, maar ook de funderingen van de nieuwe metroinfrastructuur. 

 

Hieronder kan je een timelapse-montage bekijken van de werkzaamheden de afgelopen maanden in de Stalingradlaan.


Dakplaat

 

Ondertussen wordt al volop de volgende fase van de werf voorbereid: het voltooien van de betonnen dakplaat. Die werd op enkele cruciale plekken al gerealiseerd, maar wordt de komende maanden stapsgewijs vervolledigd. 

 

In de aanloop naar het gieten van de stukken dakplaat, worden de gerealiseerde diepwanden een stukje afgekapt. Dit is een beproefd procedé waarbij de bovenste betonlaag, die van mindere kwaliteit is, wordt weggehaald. Op die manier kunnen we de bewapening vrijmaken en verbinden met de bewapening van de dakplaat. Zo krijgen we een stevige en eengemaakte ruwbouw. Meer details in het schema onderaan.

 

Als de dakplaat voltooid is, vermoedelijk in de lente van 2023, beginnen de uitgravingswerken onder de grond. Vanaf dan kunnen sommige werfzones een stukje kleiner worden. 
 

Media
Afbeelding
Schema afkapping