Stapje voor stapje realiseren we de structuur van het toekomstige station Toots Thielemans met de bouw van de zogenaamde diepwanden. Deze activiteit begon in de werfzone op de Kleine Ring, en is eind februari verhuisd naar de Stalingradlaan.
Daar wordt in eerste instantie gewerkt aan de kant van de oneven huisnummers. De bouw is begonnen vlakbij het Zuidpaleis en schuift stukje bij beetje op richting de Zuidlaan.
Deze fase zal, zonder slechte weersomstandigheden of andere tegenslagen, ongeveer drie maanden duren, dus tot einde mei 2021. Op dagen dat er beton wordt aangeleverd, kan de activiteit op de werf soms uitlopen tot na 19 uur.
De bouw van de diep- of slibwanden is een essentiële stap voor de realisatie van het nieuwe station Toots Thielemans. Deze muren van gewapend beton vormen de dragende structuur van de nieuwe ondergrondse infrastructuur.
De diepwanden worden gebouwd via een beproefd procedé. Na de bouw van kleine geleidemuren, wordt een sleuf uitgegraven met een speciale graafmachine. Die sleuf wordt dan gevuld met bentoniet, een dikke, klei-achtige vloeistof die ervoor zorgt dat de sleuf niet instort.
Vervolgens worden stalen bewapeningskorven in de sleuf gebracht. Tot slot wordt de sleuf gevuld met beton. Tijdens het betonstorten wordt het uitkomende bentoniet afgevoerd en gezuiverd voor hergebruik. Dat gebeurt in de bentonietcentrale in de Jamarlaan.
Meer informatie over de gebruikte bouwtechnieken vindt u in dit artikel.