Coördinatie van werven in het Brussels Gewest

Publication date
18.05.2021

De komende jaren zijn er veel werken gepland in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, waaronder de uitbreiding van metrolijn 3 in Schaarbeek en Evere. Dit werk zal onvermijdelijk gevolgen hebben voor de mobiliteit en het verkeer.

Om de toegankelijkheid en levenskwaliteit van de wijken te garanderen coördineert Beliris deze projecten in samenwerking met de gemeenten, de politie, het Gewest en de MIVB.

Analyse van het verkeer in Schaarbeek en Evere om toekomstige bouwterreinen beter te coördineren

Deze maand wordt er in Schaarbeek en Evere een campagne voor het tellen van het wegverkeer gevoerd. Er werden telramen en camera's op verschillende straten en kruispunten geïnstalleerd om de verkeersniveaus van voertuigen te meten.

Tellramen zijn buizen die de doorgang van elk voertuig detecteren (type voertuig, snelheid, richting van het verkeer). De gegevens worden vervolgens naar een centrale computer verzonden.

De doelstellingen van de telcampagne zijn veelvoudig:

  • Het verzamelen en analyseren van objectieve verkeersgegevens om de impact van toekomstige werkzaamheden op de mobiliteit te beoordelen.
  • Het opstellen van coherente omleidingsplannen voor toekomstige bouwterreinen.
  • Het gedrag van het verkeer te beoordelen, in het bijzonder dat van het transitverkeer.
Media
Afbeelding
Verkeerstellingen - boucles de comptage

Hypercoördinatie: mobiliteitsbeheer rond grote werven

Al deze acties maken deel uit van wat we hypercoördinatie noemen. Het doel is om de overlast en ongemakken van de werken te beperken. Door de verschillende werken in hetzelfde gebied op elkaar af te stemmen en te plannen, kunnen we omleidingen verminderen en de leefbaarheid van het gebied vergroten. Hiertoe wordt verkeersmonitoring uitgevoerd om een ​​overzicht te hebben van het verkeer (alle modi) in de perimeter maar ook om omwonenden te betrekken in het kader van het GoodMove Plan, in het bijzonder in samenwerking met de gemeenten.  

De gegevens zorgen ervoor dat we het verloop van het verkeer beter kunnen inschatten. Zo kunnen we de juiste keuzes maken voor omleidingen, om de wijken leefbaar te houden, om de bereikbaarheid van handelszaken en woningen te garanderen, en om ervoor te zorgen dat residentiële wijken geen verkeerstrechter worden. 

Met hypercoördinatie kunnen we ook de impact van de werken op het verkeer evalueren en bekijken aan welke werven tegelijkertijd kan worden gewerkt. Wat zijn mogelijke alternatieve routes? Hoe communiceren we naar fietsers en automobilisten? Hoe faseren we de werken zodat de levenskwaliteit behouden blijft? Zijn de werven duidelijk aangegeven? Welke maatregelen zijn nodig om het verkeer rond de werf in te richten?

Dat zijn belangrijke vragen voor de werken aan de metro van Beliris in de dichtbevolkte wijken van Schaarbeek en Evere.

Kortom, de publieke werken brengen onvermijdelijk (verkeers)hinder met zich mee. Maar we kunnen de hinder zo veel mogelijk beperken door innovatief en proactief te werken. Dat is het doel van deze tellingen.