Een groot potentieel aan extra reizigers in Schaarbeek en Evere

Publication date
05.09.2022

De toekomstige metrolijn 3 zal enkele van de dichtstbevolkte wijken van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bedienen, en die wijken blijven nog steeds groeien. Zo telt het toekomstige station Colignon bijna 22.000 inwoners binnen een straal van 500 meter. Allemaal toekomstige gebruikers van de M3?

 

In 20 jaar tijd is de bevolking van Brussel met 250.000 inwoners toegenomen, van 964.405 in 2001 tot 1.219.970 in 2021. Het aantal inwoners van bepaalde wijken die door de toekomstige M3 zullen worden bediend, is ook sterk toegenomen. Zo heeft Schaarbeek er meer dan 20.000 inwoners bijgekregen en Evere meer dan 12.000. De laatste jaren heeft Evere verhoudingsgewijs trouwens de sterkste groei gekend: bijna 2%. Ter vergelijking: Anderlecht, Oudergem, Ukkel, Sint-Lambrechts-Woluwe en de Stad Brussel kenden een groeipercentage van ongeveer 1%. 

 

Deze demografische groei zal zich de komende jaren voortzetten, zij het op een meer gematigd tempo.  Uit de statistieken en demografische prognoses blijkt dat het aantal inwoners in het Brusselse Gewest zal blijven toenemen, maar wel trager dan in de voorbije 20 jaar.
 

Het traject van metro 3 is uitgewerkt om zoveel mogelijk reizigers te bedienen. Meer dan 21.500 mensen wonen op minder dan 500 meter van het nieuwe station Colignon. Als we dat vergelijken met het bestaande net, hebben alleen de stations Zwarte Vijvers en Graaf van Vlaanderen (op lijnen 1 en 5) ook meer dan 20.000 buurtbewoners. De stations Horta en Sint-Gillisvoorplein, momenteel nog bediend door de tram, maar over enkele jaren ook door metrolijn 3, vervolledigen de top van deze rangschikking. Ook de toekomstige stations Liedts, Verboekhoven, Riga en Toots Thielemans staan in de top 15 van stations met de meeste buurtbewoners. 

 

 

Station

Bewoners in
een straal van 500m

Lijn

1 Zwarte Vijvers 21.924 1, 5
2

Colignon

>21.500 3
3 Graaf van Vlaanderen 20.234 1, 5
4

Sint-Gillisvoorplein

>19.500

3

5 Horta >18.500 3
6 Ribaucourt 17.936 2, 6
7 Hallepoort 17.806 2, 3, 6
8 Liedts >17.000 3
9 Belgica 16.790 6
10 Munthof 16.225 2, 6
11 Verboekhoven >15.500 3
12 Elisabeth/Simonis 15.119 2, 6
13 Riga >15.000 3
14 Toots Thielemans >14.500 3
15 Anneessens >14.500 3
16 Ossegem 14.318 2, 6
17 Pannenhuis 13.283 6
18 Aumale 13.062 5
19 Bockstael 12.857 6

 

Media
Afbeelding
Metroplan op de kaart met de bevolkingsdichtheid

Hoewel in een straal van 500 meter van andere toekomstige M3-stations zoals Linde, Vrede, Bordet en Noordstation minder inwoners zijn, blijven het belangrijke economische, commerciële en/of recreatieve verbindingsplaatsen, vergelijkbaar met de bestaande stations Park, Troon, Delta, Naamsepoort of Montgomery.

 

De voorspelde bevolkingsexplosie is dus al grotendeels een realiteit. Het bestaande openbaar vervoersnet in het noorden van het gewest volstaat niet langer om de huidige en toekomstige reizigers te kunnen vervoeren. De toekomstige Metro 3 tussen Bordet en Albert zal het voor iedereen gemakkelijker maken om zich te verplaatsen.

Media
Afbeelding
Metro 3 op een kaart met de bevolkingsdichtheid