Metro 3, een nuttig project volgens de Brusselaars

Publication date
26.11.2020

De Brusselse bevolking hebben zich gunstig uitgesproken over Metro 3, een link die vandaag ontbreekt om zich beter uit het noorden van Brussel te verplaatsen. Van de 1,020 respondenten bij de enquête is 74% voorstander van een uitbreiding van het metro-netwerk en acht deze toekomstige lijn noodzakelijk.

De online-peiling die in september werd uitgevoerd door het onderzoeksbureau Indiville polste naar de verplaatsingsgewoonten in Brussel en de mening van de respondenten over het belang van een nieuwe metrolijn. Onder de respondenten zijn 30% inwoners van de gemeenten die betrokken zijn bij het project Metro 3. Driekwart van de ondervraagden vindt deze toekomstige lijn nuttig, en dit percentage stijgt wanneer het alleen de gemeenten Evere, Schaarbeek en Vorst betreft.

Het net uitbreiden

Momenteel meent slechts 36% van de respondenten dat het metroaanbod voldoende uitgebreid is. Het gaat hoofdzakelijk over de gemeenten die een metro ter beschikking hebben terwijl het percentage daalt tot 30% voor de respondenten van Vorst, Schaarbeek en Evere. Dezelfde tendens kan worden waargenomen in de zones die minder goed bediend zijn door de metro.

Media
Afbeelding
infographic metro 3

77% van de respondenten is dus voorstander van een uitbreiding van het netwerk en 74% steunt de aanleg van de nieuwe metrolijn 3 in het noorden van de stad. Deze cijfers stijgen tot respectievelijk 80% en 82% voor de respondenten uit de gemeenten Vorst, Evere en Schaarbeek.

Slechts 7% van de respondenten is van mening dat een uitbreiding van het metronetwerk niet zinvol is.

Een ontbrekende schakel

Dit onderzoek, gevoerd in het kader van het project Metro 3, legt ook een reële vraag bloot naar betere vervoersmogelijkheden in het noorden van Brussel.

Momenteel moeten de inwoners van Evere en Schaarbeek ongeveer 30 minuten rekenen om in het centrum, bijvoorbeeld aan De Brouckère, te geraken. Een van de redenen daarvoor is dat het openbaar vervoer in deze wijken een verzadigingspunt heeft bereikt. Bovendien neemt de bevolking in dat stadsdeel jaar na jaar toe. Dankzij de toekomstige metrolijn 3 zal de MIVB deze groeiende reizigersstroom kunnen opvangen.

Een project in 2 fases

Metrolijn 3 is een ambitieus project dat tegemoet komt aan de noodzaak om het bestaande netwerk te moderniseren en uit te breiden. Bovendien zal deze metrolijn de inwoners van Brussel verbinden binnen de wijken en met het stadscentrum. 

De ontwikkeling van de nieuwe metrolijn vertegenwoordigt een grote werf door de MIVB en BelirisDit project, dat in twee fases wordt uitgevoerd, krijgt sinds dit jaar stilaan vorm. Fase 1 is namelijk al van start gegaan. Station Albert wordt verbouwd tot een belangrijke mobiliteitshub voor het zuiden van de stad, en in de buurt van het Zuidstation wordt er hard gewerkt aan de bouw van het nieuwe station Toots Thielemans. Voorbereidende werken gebeuren ook op het Liedtsplein en aan het Noordstation. Voor fase 2 wordt er momenteel een milieueffectenrapport opgemaakt.