Ontdek het net van de toekomst

Publication date
12.05.2023

Met de tram naar Tour & Taxis, het Centraal Station of tot aan de luchthaven? Het tramplan van de MIVB voorziet de komende jaren in 13 grote projecten en 40 kilometer extra sporen. Lees verder om te ontdekken welke nieuwe tramlijnen en verbindingen Brussel er tegen 2035 bijkrijgt en waar jij de tram zal kunnen nemen. 

 

Het hoofdstedelijk openbaar vervoer zet zijn expansie voort. Het busplan is zo goed als uitgerold en zorgde voor een forse uitbreiding van het busnet. De nieuwe metrolijn 3, goed voor een lengte van iets meer dan 10 kilometer, is in aanbouw. Je kreeg er de afgelopen jaren ook al tram 8 en 9 bij. Maar daar stopt het niet, dankzij het zopas door de Brusselse regering goedgekeurde tramplan.

Media
Afbeelding
Plan tram + M3

Welke nieuwigheden mag je verwachten?

 

1. De luchthaventram
Het tramplan voorziet in een verbinding met de luchthaven. Die kan je vandaag al bereiken met de auto, bus en trein. Dankzij de verlenging van lijn 62, in samenwerking met Vlaanderen, zal dat in de toekomst ook met de tram kunnen. De lijn zal ook stoppen in het Noordstation en Bordet, het eindpunt van de toekomstige metrolijn 3. Station Bordet wordt zo een onmisbaar multimodaal knooppunt in dit deel van het Brussels gewest.

 

2. Tram 10 naar Neder-Over-Heembeek
De aanleg van deze tramlijn is in volle gang. Ze loopt van Rogier naar Neder-over-Heembeek (NoH), dat zo opnieuw een rechtstreekse verbinding krijgt met het stadscentrum. Overstappen op Metro 3 zal kunnen aan het Noordstation en aan Rogier. Het traject is 9,6 kilometer lang, loopt door 5 Brusselse gemeenten en telt 19 haltes. Tram 10 kan 1.800 passagiers per uur vervoeren. Je zal de tram eind 2024 al kunnen nemen. Je kan het project hier volgen

Media
Afbeelding
NOH Tram 10
Text

3. Mediatram
De Mediatram? Dat is een lijn die vanaf het Meiserplein door het gloednieuwe “Mediapark” aan de Reyerslaan zal lopen, waar de nieuwe gebouwen van de VRT en RTBF komen. Hij rijdt dan verder langs de Kolonel Bourglaan, naast de E40, en krijgt Kraainem als terminus. De Mediatram zal grote polen in het oosten van de stad bedienen, zoals de zone Marcel Thiry en de campus van de UCL.

 

4. Middenring West
Met de ontwikkeling van deze tramverbinding tussen Vorst en Jette via Anderlecht en Molenbeek wil de MIVB anticiperen op de sterke ontwikkeling van het westen van Brussel. Het gaat in feite om de vertramming van een stuk van de buslijnen 49 en 53.

 

5. Verlenging tram 8 van Herrmann-Debroux tot ADEPS
Tram 8 zal op termijn verder rijden van Herrmann-Debroux tot de wijk van het Rood Klooster en het sportcentrum van ADEPS, de Waalse tegenhanger van Sport Vlaanderen (het voormalige Bloso). 

6. Verlenging lijn 8 Roodebeek - Bordet
Lijn 8 krijgt ook een verlenging van Roodebeek tot Bordet, waar kan worden overgestapt op Metro 3 en de tram naar de luchthaven. 

 

7. Bypass Roosevelt – De Mot
Dankzij een bypass tussen de De Mot- en de Rooseveltlaan kunnen de tram die tussen Louiza en Watermaal-Bosvoorde rijden heel wat tijd winnen. Bovendien kan de ingreep daar het tramnet ontlasten dat nu verzadigd is. Het gaat onder meer om de Buyllaan en -kruispunt en de terminus Legrand. Dat levert ook winst op voor de lijnen 7, 25, 71 en 93. De bypass is voorzien voor 2028.

 

8. Heizelvlakte: Koning Boudewijn – Esplanade (toegang Parking C)
Deze verbinding linkt de eindpunten Koning Boudewijn (tram 9, metro 6) en Esplanade (tram 3) aan mekaar. Het doel is simpel: het aantal opties voor uitbating van de lijnen die er rijden vergroten. Dat deze buurt een grote aantrekkingspool is voor het gewest, met onder meer grote evenementen, speelt uiteraard een belangrijke rol.

Bedoeling is ook een halte te hebben aan Parking C, zodat automobilisten en snelle verbinding krijgen. Op langere termijn zou het netwerk uitgebreid worden naar het noorden van Brussel, langs de A12, in het kader van het Brabantnet van de Vlaamse overheid.

 

9. Tram 95
Als je zelf de huidige buslijn 95 neemt, dan heb je het ongetwijfeld al gemerkt: de bussen zitten soms overvol. Een tram zorgt voor veel meer plaats. De studie voor het tracé van deze nieuwe lijn loopt nog, maar zeker is dat het onze volgende structurerende lijn wordt. Hoe? In combinatie met de tram naar Tour & Taxis (zie hieronder) kan je zo van het noordwesten, naar het zuidoosten van de stad, zonder overstap. Dit wordt zo een belangrijke tramas, dwars door de stad.

 

10. Tram Tour & Taxis - Centraal Station
Deze plannen zijn al enkele jaren oud, maar worden nu concreet. Dankzij deze lijn zal je met de tram van het Noordstation  naar Tour & Taxis en metrostation Belgica kunnen sporen. In een tweede fase rijdt de tram verder door tot het Centraal Station, een groot overstapknooppunt met vele  buslijnen, de metro en de trein. Hier wordt de lijn verbonden met de nieuwe tram 95.

11. Verbinding Bockstael-Sobieski
Dankzij een tramverbinding tussen Bockstael en Sobieski (en richting Parking C) zou het voorkeurstraject van de “Sneltram A12” mogelijk worden. Deze sneltram is een project van Vlaanderen dat een snelle tramverbinding voorziet tussen Willebroek, ten noorden van Brussel, en het Noordstation. Ook deze tram maakt deel uit van het Brabantnet. Samen met de luchthaventram, de nieuwe lijnen naar Heembeek en Tour & Taxis en Metro 3, onderstreept dit ook het toenemende belang van het Noordstation als draaischijf voor de mobiliteit.

 

12. Verbinding Albert - Rochefort
In eerste instantie wordt tram 7 in het zuiden verlengd tot Albert, toekomstig eindpunt van metro 3. Vervolgens wordt ook werk gemaakt van een verbinding tussen Albert en de bestaande sporen ter hoogte van het Rochfortplein in Vorst. Deze verbinding is nodig om de Middenring West te kunnen realiseren. Ze vergemakkelijkt de passage van trams van het zuidoosten naar het westen van Brussel, zonder via het drukke stadscentrum te moeten passeren. Albert wordt meer dan ooit een belangrijk mobiliteitsknooppunt voor het zuiden van Brussel.

 

13. Middenring Oost
Tram 7, die vandaag het grootste deel van de Middenring Oost uitmaakt, is zo goed als verzadigd, vooral tussen Meiser en Dockx. De verwachting is dat dit enkel nog zal toenemen. Momenteel kunnen er niet meer trams rijden op deze lijn, tenzij de gemeenschappelijke stukken met lijnen 3, 8 en 25 verdwijnen. Goed nieuws, want dat wordt mogelijk met de verschillende projecten in het tramplan. De performantie van tram 7 zal ook verbeteren dankzij de bouw van een tramstation onder het beruchte Meiserplein. Op termijn zal lijn 7 op twee plaatsen een aansluiting bieden met Metro 3: aan Albert en aan Verboekhoven/Demolder.

Text

Nieuwe trams


Dankzij de omvorming van de premetro op de noordzuidas in een echte metrolijn komen er 21 trams van het grote type T4000 vrij die je zal kunnen nemen op andere lijnen. Met de verlenging (fase 2) van metro 3 richting Bordet zullen nog eens 19 trams vrijkomen. Daarnaast zijn er de nieuwe trams (TNG). Een eerste exemplaar is na grondige testen in dienst genomen op lijn 51. Er wordt ook een nieuwe stelplaats voorzien aan de Heizel.

 

40 kilometer uitbreidingen
Alles samen betekent dat op termijn 40 kilometer aan nieuwe tramsporen. Dat is een flinke uitbreiding als je weet dat het bestaande tramnet ongeveer 150 kilometer lang is. Het tramplam heeft een duidelijke ambitie: het Brussels openbaar vervoer voor onze reizigers nog efficiënter, duurzamer en aantrekkelijker maken.

 

Dit is een aangepaste versie van een tekst die eerder al verscheen op de blog MIVB Stories

Media
Afbeelding
Tram New Generation