Februari 2022 : aanpassingen vergunningen

Publication date
16.02.2022

De effectenstudie bezorgde ook nog eens extra informatie om het project nog te verbeteren met aanbevelingen op vlak van leefmilieu. Dankzij deze nuttige informatie  werden aanpassingen in de aanvraagdossiers voor de stedenbouwkundige en milieuvergunning doorgevoerd.

De effectenstudie bevestigde zowel het project als mobiliteitsoplossing, de voorgestelde tunneltechniek als de grote ontwerpkeuzes van het project én bezorgde ook nog eens extra informatie om het project nog te verbeteren met aanbevelingen op vlak van leefmilieu. Dankzij deze nuttige informatie uit de effectenstudie werden aanpassingen in de aanvraagdossiers voor de stedenbouwkundige en milieuvergunning doorgevoerd (februari 2022). Deze betekenen stuk voor stuk verbeteringen voor zowel buurt als project en voorzien nog méér aansluiting met de wensen van buurt.

Station Liedts

Om méér open ruimte te creëren op het plein kiezen we resoluut om er een ontmoetingsplaats van te maken en de toegang tot het station te stoomlijnen. Op deze manier creëren we een meer open gevoel en ook effectief meer vierkante meters plaats om te gaan en te staan op het plein en komt de visuele verbinding tussen de Brabantstraat en de Gallait straat beter tot zijn recht . De vorm van de toegangsvolumes voorziet een trapsgewijs forum dat de ontmoetingsfunctie in deze levendige wijk ondersteunt.  Ook worden in de Brabantstraat de ontrokings- en verluchtingsroosters herschikt om de voetpaden extra breedte te geven voor de bezoekers van de handelszaken.

Het verkeerscirculatieschema werd verder geoptimaliseerd. Zo is er grote aandacht voor voetgangers- en fietsstromen door het autoluw maken van het overgrote deel van het plein, maar ook voor tram en autoverkeer krijgen hun eigen ruimte. De Brabantstraat blijft bereikbaar voor leveringen.

Media
Afbeelding
Liedts
Credits
©BMN

Station Verboekhoven

In de aangepaste plannen van de vergunningsaanvraag zijn bijkomende ingrepen voorzien aan de ingang ter hoogte van de Lambermontlaan. Ook hier wordt extra ruimte gecreëerd om de passagiersstroom te optimaliseren door het verbreden van de ingang. , met behoud van het historisch karakter van de betrokken gebouwen. Ook het centrale bovengronds volume van het station, centraal gelegen in de woonblok tussen Lambermontlaan, Courouble- en Waelhemstraat, werd grondig aangepast om tegemoet te komen aan de vragen van de omwonenden en om de hinder verder te beperken.

Media
Afbeelding
station Verboekhoven
Credits
©BMN
Text

Er komt een afgesloten groene ruimte én buurtparking voor 122 fietsen op de voormalige Lidl-site die met een badge toegang krijgen. Op die manier stimuleren we duurzame transportmiddelen zoals fiets en metro. De groene stiltezone in het midden van het woonblok zal in het nieuwe ontwerp niet meer publiek toegankelijk zijn, alleen nog voor technisch personeel of hulpdiensten.

Text

De voetgangersbrug over de spoorweg werd verder geoptimaliseerd om inkijk voor de omwonenden te vermijden en zal de  wijken met elkaar verbinden  en de afstanden tot tram en metrohaltes te beperken-. Ook hier boren we potentieel aan om in de toekomst eenvoudig toegang tot perrons te geven wanneer NMBS er een treinhalte zou realiseren

Media
Afbeelding
passerelle verboekhoven
Credits
©BMN

Toegankelijkheid voor allen

De organisatie van de publieke ruimte houdt beter rekening met de toegankelijkheid voor personen met beperkte mobiliteit (PBM). In de stations zullen voor hen steeds 4 liften aanwezig zijn (2 per perron) om daarmee tegemoet te komen aan zowel capaciteit als beschikbaarheid.

We zullen speciale tegels aanbrengen voor personen met een visuele beperking, naast ook grotere wachtruimten voorzien voor PBM om te veilig plaats te nemen in geval van evacuatie.

Het aanbod aan fietsparkings breidden we via de nieuwe aanvraag uit. Het project wil duurzame verplaatsingen maximaal aanmoedigen. Aan station Vrede zal de fietser gemakkelijk kunnen parkeren en aan station Linde plaatsen kunnen ze hun fiets zelfs binnen plaatsen.

Media
Afbeelding
Villo

Opvang regenwater

In al onze stations vangen we het regenwater op dankzij 2 verschillende technieken :

  • Enerzijds, via een klassieke manier van regenwateropvang via het dak naar een opvangbak. Dit water zal dienen voor het doorspelen van toiletten, reiniging van stations, …
  • Anderzijds, via één of meerdere infiltratiebekkens (nieuwigheid in aangepaste plannen) die ook het regenwater uit de omgeving opvangen, zullen stelselmatig het water in de grond infiltreren. Dit bekken laat toe in geval van hevige stortbuien het water toch in de grond te krijgen in plaats van bij overstromingen het water naar het riool te laten vloeien. Met de techniek van het infiltratiebekken vult het water het grondwater aan. Dit voorkomt ook overstroming van het rioleringsnetwerk in geval van zware regenval.

Om te vermijden dat het grondwaterpeil beïnvloed geraakt door de regenval in de stations, voorzien we reeds aan afwateringssysteem bij de bouw van de stations.

Daarnaast wordt voor het hele netwerk een afvalwaterzuiveringsinstallatie gebouwd op het Noordstation. Al het water dat de stations en de tunnel zal infiltreren (natuurlijk fenomeen na de waterdruk in de kelder) zal worden omgeleid naar het Noordstation en gezuiverd (om eventuele sporen van mogelijke vervuiling te verwijderen). Dit maakt het in de toekomst mogelijk om toekomstige projecten in de wijk Noord te voeden, zoals bijvoorbeeld de ontwikkeling van een vijver of de aanleg van een fontein.

Beliris geeft daarmee gehoor aan een aanbeveling van Leefmilieu Brussel om geen afvalwater, een kostbaar goed, te verspillen.

Text

Zonnepanelen en verduurzaming (groendaken)

Rekeninghoudende met de resultaten uit de effectenstudie kregen zonnepanelen en/of groendagen een plaats in de opbouw van de stations.

Alle daken van de bovengrondse stations - Vrede, Bordet, Linde – zijn uitgerust met zonnepanelen; behalve stations Liedts. Waarom daar niet? Omdat we daar de oppervlakte zo klein mogelijk hielden en we er geen zonnepanelen op konden plaatsen. Speciaal: in de stations Linde (zie foto) en Bordet pasten we een nieuwe techniek toe om de zonnepanelen in het raamwerk te integreren. 

In de stelplaats, te Haren, zullen de talrijke zonnepanelen de site voorzien van elektriciteit.

De stations Liedts, Verboekhoven en Bordet en de stelplaats rusten we allemaal uit met een groen dak.

Media
Afbeelding
Station Tilleul
Media
Afbeelding
station épuration gare du nord
Credits
©BMN

Herschikking van de openbare ruimte

De bouw van de nieuwe metrostations zal ongetwijfeld een impact uitoefenen op de bovengrondse activiteiten. Beliris zal alle betrokkenen mee rond de tafel zetten om deze impact te bespreken. Dit proces van participatie ligt klaar voor de bewoners, handelaars, wijkcomités en andere instanties. De stationsomgeving zal het voorwerp uitmaken van een volgende vergunningsaanvraag die later zal volgen.

In de huidige aanvraag zullen we het openbaar domein in “oorspronkelijke staat” herstellen. De verschillende aanpassingen verbeteren de oorspronkelijk staat.

We kunnen opwaarderen door het:

  • vergroten van de voetgangerszone die toegang geeft tot de metrostations;
  • beveiligen en leiden van de voetgagnersstroom, met een focus op de personen met beperkte mobilitiet (PBM);
  • installatie van fietsenparkings voor alle soorten types van fietsen (korte duur, beveiligd, cargofietsen, …)
  • organisatie van bus- en tramhaltes om de aansluitingen vlotter te laten verlopen;
  • geven van speciale aandacht aan de beveiliging (ventilatieroosters en nooduitgangen) en de circulatie van personen met bepekte mobiliteit (verbreden van voetpaden).

We noteren volgende verbeteringen per station:

  • Liedts: het visuele aspect van het plein is bewaard gebleven, een grote voetgangerszone gecreëerd met een publiek plein en ontmoetingsplaats met groene elementen;
  • Colignon: een nieuwe inrichting voor het gemeentehuis, auto-vrij, groenelementen die het vrije zicht geven op de as van de straat Royale-Sainte-Marie en het gemeentehuis;
  • Verboekhoven: aanleg van een groene zone in het midden van het eiland;
  • Riga: maximale verduurzaming met respct voor het historisch karakter;
  • Linde: verduurzaming en beveiliging van de in- en uitgangen;
  • Vrede: keuze om het academieplein met Vredeplein de verbinden;
  • Bordet: creatie van een intermodale hub : verbinding trein, metro, tram, bus, fiets, weg en dit allemaal in onmiddellijke nabijheid van elkaar.